Down.

sia75 på Familjeliv.se har skrivit en dikt om hur det är
att leva med Hyperemesis, illamåendet jag har.
Har fått lov att kopiera den, och lägga upp här, så ni
kanske förstår lite bättre hur och vad det är jag lider av.

"2 blå sträck visade att vi väntade en Bebis.
Vad sträcken inte visade var att vi oxå väntade Hyperemesis.

Att ha hyperemesis är som att befinna sig på en annan planet.
Där illamående, kräkningar och matthet är vår enda verklighet.

När vi tittar ner på jorden ser vi kvinnor i snygga träningskläder som skuttar runt i grupp för att stärka sin gravida kropp.
Dom är ljushår i från oss som bara ligger ner och ofta måste fylla på vätska med dropp.

På jorden handlar kvinnorna böcker för att med spänning lära sig om graviditetens alla steg.
På vår planet lär vi oss lite andra saker som att fibrer gör ont att kräkas upp och att dryck lättast går ned om man bara tar lite med sked.

På jorden tycks de gravid kvinnorna vara överallt samtidigt när de stolta spatserar runt med sina magar.
De kollar på barnvagnar, storhandlar på Ica Maxi och tar en fika på wayne's coffe om det behagar.
Vi på vår planet besöker bara säng, soffa och toalett de flesta dagar...

På vår planet finns inga kök för de luktar och fy f-n för den stackars sate/sambo/famijemedlem som lagar mat med köksdörren på glänt.
Att då glömma att det faktiskt är samma person som ser till att vår planet överhuvudtaget försöker äta lite är lätt hänt.

Plastpåsar är basutrustning på vår planet eller en hink nära till hands.
Och vi långhåriga för att undvika spyor i håret även en hårsnodd i beredskap så att håret snabbt kan hållas undan i svans.

På jorden jämför de gravida försäkringar, provar bärsjalar och deltar i profylax.
vi provar mediciner, akupunktur och att sitta upp lite ofta blir det 5 min max.

Ja medans jordekinnorna engagerar sig i andningsträning och yoga.
Tycker vi bara varje vaken minut är en plåga.

Det bästa vi vet är att med hjälp av John blund,
somna i från eländet en stund.

Kvinnorna på jorden har vissa egna ord i sitt graviditetsvocabulär.
Ord som underbart, mysigt, harmoniskt är förbjudna och existerar inte här.

En gravid kvinna på jorden vill ha: en frisk bebis, bra barnvagn, snygg skötväska, angelsound, babybodies i organisk bommull, mandelolja mot bristningar och perfekt inredd barnkammare i sin barnsäkrade villa.
En gravid kvinna på vår planet har förutom att få en frisk bebis bara en enda önskan:Att slippa må illa!"

Hejdå.


Kommentarer
Sagt av: Anonym

jag har ett vikariat till 31/8 på ett äldreboende, men om nåt annat dyker upp så är jag ju rätt sugen på att byta. Egentligen är jag bara kvar för att jag får 4 veckors betald semester! det är jobbigt både psykiskt och fysiskt så jag försöker mest stå ut och se framåt. vad gör du nu då? du är väl inte mammaledig än? kram

2009-02-24 @ 21:51:54

Säg något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Jag vill säga:

Trackback
RSS 2.0